Thursday, November 20, 2008

SCAM ALERT: TAKTIK NIGERIAN SCAMMER

Scam Alert: Taktik Nigerian Scammer

November 19, 2008 ·

Saya menerima beberapa email yang bertanya tentang pelbagai program dan juga email yang mereka terima. Saya akan berikan satu contoh email mereka. Contohnya email mereka adalah tentang:

1.Loteri yang anda menang

Biasanya ia kononnya daripada firma atau syarikat besar seperti coca cola, microsoft, yahoo, google, pepsi, toyota dan pelbagai lagi syarikat besar yang kononnya anda memenanginya walaupun anda tidak menyertai. Bagi mereka yang “rambang mata” duit berjuta yang kononnya telah dimenangi.Mereka pasti akan reply email tersebut.

Ajaibnya, email ini biasanya akan dibalas segera oleh scammer. Mereka akan meminta beberapa dokumen seperti ic,negara,alamat dan pelbagai lagi. Kemudian, mereka akan mengatakan ada masalah untuk transfer duit. Malah anda perlu membayar sejumlah tertentu untuk menuntut wang tersebut.

Biasanya mereka anda meminta untuk membayar menerusi Western Union atau perkhidmatan menghantar wang yang lain yang biasanya sukar untuk dikesan. Setelah mereka mendapat wang daripada anda, mereka akan meminta lagi kononnya tak cukup.

Bagi mereka yang terdesak, mereka akan membayar lagi. Maka anda akan bertambah rugi. Kemudian mereka akan lesap. Jadi jangan percaya jika anda menerima email loteri.Ia adalah SCAM.

2.Barangan Berjenama Dengan Harga Murah

Ia pernah didedahkan di Harian Metro sebelum ini apabila seorang doktor yang berkenalan di internet yang kononnya daripada UK.Ia sebenarnya daripada Afrika, ingatkan orang putih tapi orang hitam yang sebenarnya.:P

Mereka kononnya menghantar hadiah kepada anda. Barangan seperti beg tangan berjenama & pelbagai barangan kesukaan anda. Kemudian, mereka akan menyamar sebagai pihak kurier yang kononnya barangan anda disekat oleh pihak kastam dan meminta bayaran untuk “melepaskan” barangan tersebut.

Bagi mereka yang “lurus bendul” pasti akan cuba sedaya upaya untuk “melepaskan” barangan yang disekat kastam. Apabila anda membayar kali pertama, mereka akan email/call lagi yang mengatakan duit “tebusan” yang telah dibayar tidak mencukupi dan meminta anda membayar lagi. Bagi orang yang panik, mereka akan membayar lagi dengan harapan barangan tersebut dilepaskan oleh kastam.

Hakikat sebenar ialah tiada barang dihantar kepada anda. Mereka untung atas angin diatas kedaifan mereka ini. Inilah penyebab kerugian beribu ribu ringgit. Ramai mangsa tidak didedahkan atau tidak berani melaporkan kepada polis. Polis Malaysia pun tak boleh buat apa sebenarnya sebab ia melepasi sempadan bidang kuasa mereka dan sukar untuk mengesan penipuan ini.

 source:  http://www.shamsuriyadi.com

No comments:

Post a Comment