Wednesday, July 30, 2008

ANWAR AKAN DIDAKWA

Anwar akan didakwa



Datuk Seri Anwar Ibrahim

Kertas siasatan sudah diserah kepada Peguam Cara Negara



KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka akan didakwa di mahkamah tidak lama lagi atas tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.



Difahamkan kertas siasatan sudah diserahkan kepada Peguam Cara Negara, Datuk Idrus Harun dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dijangka akan ditahan beberapa hari lagi.


Menurut sumber, Idrus akan mengetuai pendakwaan dan memutuskan sama ada Anwar akan didakwa kerana Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail sedang disiasat berikutan dakwaan memalsukan bukti kes Anwar dipukul ketika ditahan pada 1998.


Difahamkan satu mesyuarat peringkat tertinggi diadakan di Putrajaya malam tadi untuk mengemaskinikan siasatan kes liwat itu.

Setiap langkah dan proses siasatan kes berkenaan dikatakan dirakam menggunakan video untuk membuktikan siasatan dilakukan mengikut undang-undang.


Perkembangan terbaru ini adalah lanjutan daripada laporan portal berita Malaysia Today kelmarin yang mendakwa laporan perubatan di Hospital Pusrawi Sdn Bhd yang dibuat oleh Dr Mohamed Osman Abdul Hamid mendapati Mohd Saiful tidak diliwat.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, berkata polis tidak akan terpengaruh dengan tindakan pihak tertentu yang cuba menggagalkan siasatan terhadap Anwar dan mengulangi laporan portal berita itu yang menyatakan tiada kesan liwat, tidak berasas.



Malah, katanya, polis tidak menahan doktor terbabit atau memaksanya memalsukan bukti terhadap suspek seperti dilaporkan Malaysia Today bertajuk ‘Doctor on the run: Police want him to fabricate evidence against Anwar’.

Pihak berkuasa perubatan pula menegaskan, pihaknya berpegang kepada hasil pemeriksaan terhadap Mohd Saiful di Hospital Kuala Lumpur pada 28 Jun lalu walaupun laporan perubatan ke atasnya di Hospital Pusrawi sebelum itu dilaporkan bocor.



Berikutan pendedahan laporan itu, Anwar dalam sidang akhbarnya semalam, meminta polis menghentikan segera siasatan dakwaan liwat terhadapnya.

Dalam pada itu, pengurusan Pusrawi menubuhkan jawatankuasa khas siasatan dalaman bagi menyiasat kesahihan laporan perubatan sulit, yang didakwa bocor itu.



Ismail, dalam satu kenyataan petang semalam, menegaskan polis menjalankan siasatan kes itu dengan profesional dan tidak akan menjawab semua tuduhan dilemparkan kepada pasukan itu kerana siasatan masih berjalan.

“Polis dalam apa cara sekalipun tidak akan terpengaruh atau diugut mana-mana pihak yang mahu menggagalkan penyiasatan kes ini,” katanya.


Laporan perubatan di Hospital Pusrawi yang didakwa dibuat oleh Dr Mohamed Osman itu, dikatakan mendapati Mohd Saiful tidak diliwat, tetapi polis kononnya memaksa beliau menukar laporan pemeriksaan bagi mengaitkan Anwar dalam kes itu.



Ismail berkata, laporan berkenaan tidak berasas kerana polis tidak menahan doktor terbabit atau memaksanya memalsukan bukti terhadap suspek.

“Laporan itu hanya berasaskan cakap dengar, bersifat spekulasi dan satu tuduhan tidak adil. Laporan itu berniat hanya untuk memesongkan persepsi pihak awam dan menjatuhkan polis. Polis menjalankan siasatan secara profesional dan pantas, bukan sebaliknya kerana kes ini menarik kepentingan awam.


“Polis sedar bahawa kes ini perlu dikendalikan secara adil serta saksama supaya pihak awam mempunyai keyakinan terhadap cara kita mengendalikannya. Jadi kita meminta orang ramai tidak terus membuat kesimpulan tanpa mengesahkan kebenaran sesuatu dakwaan,” katanya.

Ismail berkata, polis akan menyerahkan kertas siasatan serta mengemukakan bukti diperoleh sepanjang siasatan kepada Jabatan Peguam Negara.



“Keputusan sama ada mahu mendakwa suspek berada sepenuhnya dalam tangan pihak Pejabat Peguam Negara,” katanya.


ARTICLES SOURCE: http://www.bharian.com.my


No comments:

Post a Comment