Wednesday, July 30, 2008

MATI PUCUK

Gula-gula merawat mati pucuk beracun





KUALA LUMPUR - Bahagian Penguat Kuasa Farmasi, Kementerian Kesihatan merampas gula-gula untuk kesihatan "Hotton Vitality Candy" selepas dikesan mengandungi racun berjadual Aminotaladafil (analog tadalafil) yang boleh membawa kesan sampingan jika digunakan secara berterusan atau dalam dos yang tinggi.


Menurut kenyataan Bahagian Perkhidmatan Farmasi, rampasan bernilai RM1.18 juta itu dibuat dalam serbuan di premis sebuah syarikat pengimport di Damansara Jaya dan premis pengedarnya di Bandar Puteri, Puchong pada 17 Julai lalu.


Taladafil merupakan ubat yang digunakan untuk merawat penyakit mati pucuk dan penggunaan ubat itu dalam dos yang tinggi boleh mengakibatkan kegagalan jantung dan sesak nafas serta hilang daya ingatan.


"Keselamatan menggunakan analoq bahan ini untuk tujuan perubatan belum pernah dijalankan secara saintifik. Campuran Aminotaladafil (analoq Taladafil) dalam gula-gula tersebut bertujuan mengelak dikesan oleh pihak berkuasa dan untuk mengelirukan orang awam bahawa gula-gula ini selamat dimakan tanpa menyedari bahaya bahan itu," kata kenyataan itu. - Bernama


ARTICLES SOURCE: http://www.kosmo.com.my

No comments:

Post a Comment