Thursday, July 24, 2008

REBET

REBET: GANJARAN ATAU PENIPUAN?



Sejak beberapa tahun kebelakangan ini rebet telah menjadi sangat terkenal dikalangan peniaga terutamanya barangan elektronik dan alatan komputer. Rebet-rebet yang berjumlah RM20, RM50, atau RM100 adalah sesuatu yang biasa.


Saya pernah melihat sesetengah barang dikatakan sebagai percuma selepas rebet. Adakah anda boleh mempercayai semua ini? Nampak seperti terlalu benar untuk dipercayai bukan? Ada diantara rebet ini benar, ada juga yang penipuan belaka, tetapi jika anda pandai, rebet ini dapat menolong anda mendapat harga yang terbaik.


Cara rebet ini berfungsi adalah dengan cara anda membayar harga penuh sesuatu barang yang anda beli, kemudian anda poskan borang yang dikhaskan beserta kod bar barangan tersebut kepada pihak pengeluar tersebut, dan mereka akan menghantar anda bayaran balik sekaligus ini akan mengurangkan kos harga asal barangan kecuali dengan kelewatan beberapa minggu.


Peraturan #1 : Rebet dari syarikat bereputasi biasanya benar.

Anda boleh mempercayai yang anda akan memperolehi rebet dari syarikat besar seperti Best Buy, Amazon atau Dell, tapi jangan berharap dengan tawaran rebet dari syarikat yang anda sendiri tidak pernah dengarnya. Jika anda benar-benar mahukan barangan tersebut, beli ia dengan harga tertera tapi jangan mengharapkan pulangan bayaran.


Peraturan #2 : Pastikan tarikh luput rebet.

Kebanyakan barangan masih lagi diiklankan walaupun tarikh akhir menhantar borang rebet telah luput, jadi pastikan tarikhnya sebelum membuat pesanan.


Peraturan #3 : Pastikan anda mempunyai semua borang diperlukan untuk rebet sebelum meninggalkan kedai.

Rebet memerlukan anda megisi borang, bukti pembelian dan kod bar jangan dihilangkan.


Peraturan #4 : Selalu ada salinan borang yang siap diisi sebagai bukti.


Buat salinan semua borang yang anda isi termasuk resit dan kod bar. Kadangkala barang hilang dalam proses penghantaran. Jika ini terjadi adalah berbaloi sekiranya rebet anda bernilai RM50 untuk mengulang semula tuntutan rebet anda.



ARTICLES SOURCE: http://www.sarahiduponline.com

No comments:

Post a Comment